Maton Groep B.V. is een snel groeiende, grote aannemer op het gebied van sloopwerken, asbestsanering, containerservice, recycling, betonboor en zaagwerk en gevelrenovatie. Door de snelle groei en de uitbreiding met nieuwe activiteiten (rolcontainers, recycling en totaalsloop) is het van belang om op elk moment te kunnen zien hoe je bedrijf ervoor staat en voortdurend te werken aan de ontwikkeling van het bedrijf. Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling begeleidt de directeur-eigenaar hierbij.
Artikel Regio Business
Door: Liliane Verwoorde
“Ik heb een goed oog voor kansen in de markt”, vertelt Maton. “Zelfs hele grote beslissingen neem ik op mijn gevoel. En in de praktijk blijken die beslissingen helemaal niet zo gek te zijn. Maar nu we groter zijn geworden, zorg ik wel dat ze worden onderbouwd.”
De nieuwe locatie van de Maton Groep in Waalwijk staat er indrukwekkend bij. De afmetingen zijn enorm, en toch kan zelfs dit gebouw de groei van de Maton Groep maar amper bijhouden. Toen de financiering van het eerste gedeelte rond was, moest direct worden overgegaan tot de financieringsaanvraag voor de uitbreiding. Maar dit soort beslissingen neemt Harry Maton, directeur van de Maton Groep, tegenwoordig in overleg met Nino Obbes, directeur van Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling.
Vertrouwen
Als de twee heren aan tafel zitten wekt de sfeer op geen enkele manier de indruk dat we hier te maken hebben met zakenpartners. De stemming is informeel en ontspannen. Harry Maton en Nino Obbes kennen elkaar ook al een tijdje. Harry Maton: “Op een gegeven moment was ik in gesprek met iemand die ervan overtuigd was dat ik in aanmerking kwam voor verschillende subsidies. Dat was natuurlijk interessant nieuws, dus ging ik op zoek naar iemand die die potjes voor mij kon openen. Zo kwam ik bij Syntens terecht, die mij vertelde dat alle potjes ondertussen dicht waren. Wel begrepen zij goed met welke groeistuipen mijn bedrijf worstelde en adviseerden zij mij een gesprek te hebben met iemand die verstand had van bedrijfsontwikkeling. Die ‘iemand’ was Nino Obbes. Het contact was gelegd. Ik had meteen vertrouwen in hem als bedrijfsontwikkelaar.”
Stevige gesprekken
Om deze reden legde Maton medio 2005 het verzoek bij Obbes neer om hem te begeleiden bij het leggen van een fundament voor de verdere groei van zijn bedrijf in alle facetten. Het verhuizingproces was al aan de gang, maar de financiering liep alles behalve soepel. Obbes dook daarom eerst in het afronden van de financiering. Maton: “Ik onderneem op gevoel. En dat gevoel zei me dat ik de kans voor een verhuizing en uitbreiding moest grijpen. Toch was het lastig om de financiering rond krijgen.”Obbes: “Harry is een echte ondernemer. Hij heeft dit bedrijf met z’n eigen handen vanuit het niets opgebouwd. Ik heb een heel andere weg bewandeld. Ik heb eerst een universitaire studie gevolgd en daarna de praktijkervaring opgedaan. Ik ben voor strategie, structuur en organisatie. Harry werkt op basis van visie, intuïtie en de dagelijkse praktijk. Onze insteken verschillen dus behoorlijk. In de gesprekken die we voeren, kan het er ook stevig aan toe gaan. We zijn het echt niet altijd met elkaar eens en allebei eigenwijs. Maar we zijn wel complementair.” Maton: “Daar kom je verder mee.”
Groeischeuten
Met de ervaring die Obbes had opgedaan als directeur van diverse bedrijven in hectische omstandigheden, werd de financiering afgerond. Maar er was meer werk aan de winkel. Obbes: “Als ambitieuze aannemer op het gebied van sloopwerken, asbestsanering, containerservice, recycling, betonboor, zaagwerk en gevelrenovatie maakt de Maton Groep een snelle groei door. Harry begon in zijn eentje en runt nu een bedrijf met bijna 80 medewerkers. Dan moeten management, organisatie en informatievoorziening zó zijn geregeld, dat je de groei kunt sturen. Gestart werd met het versterken van het management-team, de juiste man/vrouw op de juiste plaats en het aanscherpen van de organisatie. En er moest hier een goed financieel management systeem komen dat op elk moment kan laten zien hoe het bedrijf ervoor staat.”
Daadkracht en control
Maton realiseert zich de waarde van een dergelijk systeem, maar heeft zelf weinig met boekhoudsystemen en computers. Hij werkt – zoals hij dat zelf noemt - volgens het ‘visueel waarnemend principe’. “Mijn ogen zijn mijn kostwinners. Ik zie waar de kansen liggen en waar de markt behoefte aan heeft. Daar speel ik op in. De processen binnen het bedrijf houd ik in de gaten door op alle afdelingen, van project- tot administratieniveau, regelmatig binnen te lopen. Zo weet ik wat er gebeurt op de werkvloer.” Obbes is de eerste om in te zien dat juist deze daadkracht behoort tot de kernkwaliteiten van de Maton Groep. “Daadkracht heeft de Maton Groep groot gemaakt. “Nee” verkopen is er niet bij. Bij sterke groei gaat het erom grip te krijgen op de zaak en tegelijkertijd niet te vervallen in bureaucratie als gevolg van te ver doorgevoerde managementsystemen. Dan verlies je namelijk het onderscheidende vermogen van het bedrijf. Doseren van maatregelen is de kunst die je als bedrijfsontwikkelaar moet beheersen.”.
Coaching
Inmiddels is de inbreng van Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling bij de Maton Groep steeds meer op afstand. Het is immers de bedoeling dat Obbes zichzelf misbaar maakt. Obbes begeleidde Maton recentelijk bij een financieringsplan voor weer een uitbreiding van het bedrijf. Deze keer met 16.500 m2 terrein en een hal waarin het puinbreken en de afvalverwerking zal plaatsvinden. Dit laatste is innovatief en goed voor het milieu, hetgeen de Maton Groep hoog in haar vaandel heeft staan. Maton: “De financieringsaanvraag voor de loods was in no-time rond. De bank maakte zelfs de kanttekening dat zij zelden een aanvraag krijgen die zo grondig is onderbouwd.” Obbes zal zich de komende periode richten op het coachen van het managementteam. Het team wordt begeleid in het ontwikkelen van hun eigen afdelingen in alle facetten. Op deze manier wordt het fundament voor verdere groei versterkt. Maton: “En ik kan blijven werken op mijn eigen manier. Ik weet dat de automatisering geregeld is, dat er aandacht is voor organisatie, projecten en planning & control. Dat is voor mij van grote waarde. Vroeger kon het gebeuren dat ik niet tijdig op de hoogte was. Dat overkomt me nu niet meer. Ik heb nu meer grip op de zaak.”