Star Sock B.V. is een dynamisch, duurzaam en innovatief bedrijf gespecialiseerd in beenmode. Ondanks de economische crisis is het bedrijf sterk gegroeid en zijn de vooruitzichten goed. Wij zijn er trots op dat wij de directeur-eigenaren van Star Sock, Eric en Angelie Roosen, vanaf 2007 begeleiden bij de ontwikkeling van hun bedrijf.
Star Sock
Star Sock werd in 1996 opgericht door Eric Roosen. In relatief korte tijd heeft hij samen met zijn vrouw Angelie en een enthousiast team medewerkers een middelgroot bedrijf weten op te bouwen met een sterke positie.
Star Sock ontwerpt, produceert en distribueert zowel maatwerk private label sokken in alle soorten en maten, als sport-sokken onder licentie (het merk Lotto). Tot haar klantenkring in Nederland behoren grootwinkel-bedrijven als Albert Heijn, Scapino en Zeeman. Het merk Lotto wordt tevens buiten Nederland geleverd in onder andere Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.
Het bedrijf is het afgelopen jaar sterk gegroeid. De vooruit-zichten voor de nabije toekomst zijn ook goed onder ander door de groeimogelijkheden voor het merk Lotto internationaal.
Aanpak
De volgende zaken zijn bij Star Sock onder andere aangepakt.
Sturen op feiten
Maandelijkse financiële managementinformatie-voorziening is bij Star Sock opgezet om te zien waar het bedrijf staat en hoe resultaat en liquiditeit zich in de toekomst ontwikkelen. Dit laatste geeft “rust” en zorgt dat tijdig kan worden ingespeeld op de financieringsbehoefte. De cijfers worden door ons bij Star Sock vertaald in consequenties voor de bedrijfsvoering die in een maandelijks overleg met de directie worden besproken. Het verder ontwikkelen en automatiseren van de financiële én operationele stuurinformatie wordt aangepakt.
Herontwerpen organisatie
Een organisatieanalyse door ons heeft bij Star Sock geleid tot het vormen van inkoop- en verkoopteams met heldere taken en verantwoordelijkheden.Tevens hebben wij de directie begeleid bij het aantrekken van een commercieel directeur. Het verder optimaliseren van de processen heeft nu de aandacht.
Strategische keuzes
Door creativiteit en innovativiteit van de directie in combinatie met de marktmogelijkheden, zijn er voor Star Sock vele kansen die benut kunnen worden. Star Sock heeft een heldere strategie. Bij het maken van belangrijke keuzes doet Star Sock regelmatig een beroep op ons. In het directieoverleg komt het doseren van de veranderingen (veranderings-management) maandelijks aan de orde.
Tips
1. Zorg voor een goede en tijdige management-informatie zodat u stuurt op keiharde feiten i.p.v. op onderbuikgevoel
2. Formuleer een heldere strategie waardoor u beter keuzes kunt maken wat wel én wat niet te doen.