Ervaringstrainingen voor een betere zorg
Tekst: Pieter Pulleman (www.tekstpartners.nl)
De Keerzijde biedt ervaringstrainingen aan zorgprofessionals. Tijdens deze trainingen worden zij een dag of etmaal als patiënt verzorgd en begeleid door een team van De Keerzijde. Op haar weg naar groei zocht ondernemer Lieke du Bois ondersteuning bij REWIN West-Brabant. Dankzij Brabant Financial Matching (Brabant FM), onderdeel van Actieplan Groei!, kon du Bois de hulp van financieel adviseur, Nino Obbes, inroepen.
Fulltime ondernemer
In de aanloopperiode investeerde du Bois vijftigduizend euro, maar de klanten stonden niet direct in de rij. “Vanaf het begin is het een probleem voor zorginstellingen om ons in te huren. Het is een lange termijninvestering voor ze, dat klopt.” Uiteindelijk nam du Bois contact op met REWIN West-Brabant met het verzoek eens mee te denken over de financiering van haar plannen. “Dat was in de fase dat ik De Keerzijde niet meer kon combineren met mijn andere werkzaamheden als interimmanager en coach. Ik wilde fulltime met de ervaringstrainingen aan de slag.”
Bankentaal
Toen de vraag om een investeerder heel concreet werd, koppelde REWIN du Bois aan financieel adviseur Nino Obbes. Brabant FM nam de helft van die kosten voor zijn rekening. De adviseur vertaalde het cijfermateriaal uit het ondernemersplan van zorgtaal naar bankentaal. Hij zorgde ook voor de contacten met een viertal banken en voerde de onderhandelingen over het investeringsbedrag en het borgstellingskrediet. Du Bois: “Banken zijn niet heel erg happig op sociale innovatieplannen. Die zien meer in de aanschaf van een trainingslocatie, dan hebben ze een onderpand. De hulp van een adviseur was dus heel nuttig.” Uiteindelijk zorgde adviseur Obbes voor de juiste combinatie tussen De Keerzijde en de Rabobank Amerstreek. “Ik moest zelf laten zien wie ik ben als ondernemer en of er genoeg potentie zit in De Keerzijde.”
Toekomst
Du Bois heeft plannen genoeg voor de toekomst. “Ik wil eerst een CEDEO-kwaliteitskeurmerk aanvragen. Daarna wil ik De Keerzijde landelijk uitrollen en zes teams formeren die heel Nederland dekken. Misschien komt er ooit nog een eigen trainingscentrum. Daarom ben ik blij met de Rabobank, zodat we daar straks samen naar kunnen kijken. Met Nino Obbes heb ik afgesproken dat we twee keer per jaar de stand van zaken doornemen. Samen de status bekijken, om te zien of ik nog wel slim bezig ben.”